- UMPASA
Umpasa adalah pantun yang sarat dengan keinginan untuk mencapai
sesuatu atau Doa Restu. Tidak asal enak di telinga atau menggelitik rasa
humor semata. Setiap baris bahkan setiap kata mengandung makna mendalam
dan saling terkait satu sama lain.
Bintang ma narumiris, Tu ombun na sumorop
Anak pe antong riris, Jala boru pe antong torop
Anak pe antong riris, Jala boru pe antong torop
Martantan ma baringin, Mardangka hariara
Horasma tondi madingin, Matankang ma juara
Horasma tondi madingin, Matankang ma juara
Pirma toras ni pongki, Bahul-bahul pansalongan
Pirma tondi muna, Tutambana pangomoan
Andor halumpang, Togu-togu ni lombu
Nang-nang ma hamu saur matua, Pairing-iring anak dohot boru, Sahat tu namarpahompu
Binanga siporing, binongkak ni tarabunga
Muli tu sanggar ma amporik, Muli tu ruang ma satua
Sinur manapinahan, tugabena ma naniula
Dao alogo laut, siboan haba-haba
Mangullus alogo tambun, Asa tangkas na dibanua
Pirma tondi muna, Tutambana pangomoan
Andor halumpang, Togu-togu ni lombu
Nang-nang ma hamu saur matua, Pairing-iring anak dohot boru, Sahat tu namarpahompu
Binanga siporing, binongkak ni tarabunga
Muli tu sanggar ma amporik, Muli tu ruang ma satua
Sinur manapinahan, tugabena ma naniula
Dao alogo laut, siboan haba-haba
Mangullus alogo tambun, Asa tangkas na dibanua
Kata yang dipakai dalam umpasa disebut kata “par-Debataan” atau
“Bahasa Tuhan Yang Maha Esa”, karena umpasa adalah doa restu yang disampaikan oleh
manusia tetapi pengabulannya semata-mata tergantung Tuhan. Oleh karena
itu perlu dilandasi bahasa dan sikap yang sangat sopan dan sakral.
Berikut ini umpasa yang tidak pantas dikumandangkan yang disebut “na so marpaho”:
Eme sitamba tua ma, Parlimggoman ni siborok
Debata do na martua, Horas ma hamu di parorot
Debata do na martua, Horas ma hamu di parorot
Tingko ma inggir-inggir, Bulung nai rata-rata
Hata pasu-pasu i, Pasauthon ma namartua DEBATA
Hata pasu-pasu i, Pasauthon ma namartua DEBATA
- UMPAMA
Umpama adalah perumpamaan atau peribaratan. Semua kata bisa dipakai, kecuali kata-kata kotor .
Misalnya:
Manuk ni pea langge, Hotek-hotek lao marpira
Molo sirang namaraleale, Songon namatean ina
Molo sirang namaraleale, Songon namatean ina
Tampunak sibaganding, Di dolok pangiringan
Horas do hita sudena, Asal masipairing-iringan
Habang binsakbinsak, Tu pandegean ni horbo
Unang hamu manginsak, Ai idope na huboto
Marsambilusambilu marsambolasambola
Lambok hata ni begu risi hata ni jolma
Mardila ni palait dila ni pamolamola
Didok naso tutu diajuk naso binotona
Patar marhata tingkos holip maroharoha
Sipalua anak ni babi pamasuk aili tu huta.
Horas do hita sudena, Asal masipairing-iringan
Habang binsakbinsak, Tu pandegean ni horbo
Unang hamu manginsak, Ai idope na huboto
Marsambilusambilu marsambolasambola
Lambok hata ni begu risi hata ni jolma
Mardila ni palait dila ni pamolamola
Didok naso tutu diajuk naso binotona
Patar marhata tingkos holip maroharoha
Sipalua anak ni babi pamasuk aili tu huta.
Biasanya umpama diungkapkan pada acara-acara formal seperti rapat,
“marria”, atau sewaktu laki-laki melamar perempuan. Tujuannya adalah
supaya lebih enak didengar dan lebih mudah dipahami maksud yang akan
disampaikan. Umpama bukanlah “Doa Restu” seperti umpasa.
- ANIAN
Anian artinya pantun bersayap. Diungkapkan untuk mengungkapkan isi
hati atau tujuannya di balik pantun tersebut. Kadang didasari filsafat,
tapi sering juga hanya sekedar pantun enak di kuping saja.
Misalnya:
Ganjang bulung ni bulu, Tingko bulung ni soit
Denggan hata tu duru, Di bagasan marpanggoit
Denggan hata tu duru, Di bagasan marpanggoit
Di robean pinggol tubu,
Dinahornop diparnidai
Dinahornop diparnidai
Tanduk ni ursa mardangka-dangka
Tanduk ni belu margulu-gulu salohot
Tanduk ni belu margulu-gulu salohot
Nangpe namarpungui sabungan ni roha
Pamalo-malohon do angka na so dohot
Pamalo-malohon do angka na so dohot
Penjelasan lain tentang “Anian”. Seorang bawahan telah melakukan
tanggung jawabnya dengan benar sesuai dengan kompetensinya. Tapi Sang
Bos selalu saja menyalahkannya dan menganggap bawahannya tersebut tidak
becus. Sang Bos yang berperangai begitu disebut “Nasimaon”, sedang
bawahannya yang bernasib malang itu disebut “Na So Maranian”.
- UDOAN
Udoan adalah pantun untuk mengungkapkan penderitaan yang luar biasa.
Ibarat prosa “Tak Kunjung Dirundung Malang”. Atau bagaikan kisah Nabi
Ayub (Panurirang Job). Misalnya:
Sinuruk simarombur, Di tingki ngali ni ari
Taonon nama sudena i, Nunga ro soroni ari
Taonon nama sudena i, Nunga ro soroni ari
Nunga tunduk baoadi, Songon lombu jailon i
Songon anak ni manuk, Nasiok-siok i
Ndang be tarrarikkon, Bulusan ma nirogohon
Ndang na tarandungkon, Bulusan ma hinasiphon
Bulan sada bulan dua, Ujung taon bulan hurung
Gabe dongan do malua, Gabe iba do tarhurung
Songon anak ni manuk, Nasiok-siok i
Ndang be tarrarikkon, Bulusan ma nirogohon
Ndang na tarandungkon, Bulusan ma hinasiphon
Bulan sada bulan dua, Ujung taon bulan hurung
Gabe dongan do malua, Gabe iba do tarhurung
- UMPAMA NI PANGANDUNG
Pantun jenis ini biasanya dilantunkan pada saat menangisi jenazah
orang mati. Ratapan atau tangisan. Konon orang Batak tidak pintar
menyanyi tetapi sangat piawai meratap (‘mangandung’). Misalnya:
Nunga songon jarojak tarunjal, Songon tandiang hapuloan
Binahen ni sitaonon, Na so ada tudosan
Binahen ni sitaonon, Na so ada tudosan
Nunga tunduk, Songon lombu jailon
Songon anak ni manuk, Na so tumanda eatan
Jagaran hundul, Songon panghulhulan
Jagaran jongjong, Songon pangunggasan
Sungkot so na ginjang ahu, Ponjot so nabolon i
Aut binahen ni ginjanghu, Boi do paunduhonhi
Aut binahen ni bolonhu, Boi do pajorbingonhi
Ponjot ma pangarohaingki, Di si ulubalangari
Songon anak ni manuk, Na so tumanda eatan
Jagaran hundul, Songon panghulhulan
Jagaran jongjong, Songon pangunggasan
Sungkot so na ginjang ahu, Ponjot so nabolon i
Aut binahen ni ginjanghu, Boi do paunduhonhi
Aut binahen ni bolonhu, Boi do pajorbingonhi
Ponjot ma pangarohaingki, Di si ulubalangari
Dari pantun ratapan yang dikumandangkan, kita dapat menebak apa yang
sedang menjadi pergumulan dalam diri yang meratap atau bagaimana
hubungannya dengan yang ditangisi atau keluarga yang ditangisi.
Pada jaman dulu ada namanya “Upa Pangandung” atau Upah Peratap.
Seseorang yang terpandang kadang mengundang orang ramai dan
mempersilahkan peratap (bukan penyanyi) untuk mengungkapkan riwayat
hidup orang kaya tersebut dengan lantunan pantun ratapan. Jika pantun
tersebut mengena di hati sang orang kaya, maka sang peratap diberi “Upa
Pangandung”.
Sewaktu saya masih kecil di Siborongborong, ada nenek tua yang saya
panggil Ompung yang pintar meratap. Setiap bicara sama siapa pun selalu
dibumbui dengan ratapan yang dilantunkan seperti bernyanyi-nyanyi kecil.
Merdu sekali!
- UMPAMA NI AMPANGARDANG:
Ampa artinya bijak. Ardang sama dengan sanjak. Ampangardang berarti
Pelantun Sanjak Bijak. Biasanya dilantunkan oleh para lelaki untuk
merayu perempuan pujaan hatinya. Enak didengar. Konon Ampangardang yang
piawai dapat membius kekasihnya dengan pantun sehingga terkulai ke
pangkuannya.
Bulung hariara, Marpitor-pitor ho naarian
Boru ni datulang, sian dia ho narian
Boru ni datulang, sian dia ho narian
Ndada sian dia, sian pansur paridian
Paias-ias bohi mandapothon si pariban
Naung sampulu sada, Jumadi sampulu dua
Boruni datulang, Beta hita mangalua
Lua-lua sadari, Bahen hita muba-uba
Riburpe onan pasar, Rumiburan hita nadua
Ansingsing ansising, Manang imbalo-imbalo
Padenggan parhundulmu, Nunga ro manopot ho
Nunga limut-limuton, Pansur so pinaridian
Nunga lungun-lungunan, Si boru so pinangkulingan
Paias-ias bohi mandapothon si pariban
Naung sampulu sada, Jumadi sampulu dua
Boruni datulang, Beta hita mangalua
Lua-lua sadari, Bahen hita muba-uba
Riburpe onan pasar, Rumiburan hita nadua
Ansingsing ansising, Manang imbalo-imbalo
Padenggan parhundulmu, Nunga ro manopot ho
Nunga limut-limuton, Pansur so pinaridian
Nunga lungun-lungunan, Si boru so pinangkulingan
Umpama Ni Ampangardang ini banyak juga ditemui di India. Tentu saja
dalam bahasa mereka. Mungkin itu sebabnya orang Batak senang sekali
menonton film India. Ada lagu khusus yang menuturkan tentang cewek
India.
Add Me :
Facebook : Boyen Tampubolon
twitter : boyenboyen3
E-Mail : tampu.boyen@yahoo.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar